In de klas

Blog Linda Vogelesang: Lezen voor een beter klimaat

22 oktober 2019

Wat is beter: een boek lezen of een mars lopen voor een beter klimaat?

Het antwoord op deze vraag is natuurlijk verschrikkelijk eenvoudig: doe het allebei! Want wie leest wat we kunnen doen om klimaatverandering tegen te gaan, zal makkelijker een slagzin verzinnen voor op een protestbord, en beter kunnen beargumenteren wat er precies gedaan en gelaten moet worden.

 

Deze maand loopt in alle Nederlandse bibliotheken de campagne Nederland Leest, die dit keer in het teken staat van duurzaamheid. Volwassenen krijgen in de bibliotheek een bundel met natuurverhalen van Jan Wolkers cadeau. Leerlingen uit groep 7 en 8 krijgen de spannende eco-thriller Borealis van Marloes Morshuis (als hun leerkrachten zich hiervoor hebben ingeschreven). Het doel van de campagne is om jong en oud te laten discussiëren over het boek dat ze samen gelezen hebben.  

In Borealis wordt de Nederlandse Joppe ontvoerd. Hij is niet de enige. Van elk land ter wereld wordt een kind naar een geheime locatie in Alaska gebracht. Daar worden zij samen opgeleid om een dreigende klimaatramp te overleven. Maar… willen zij dit wel? En zijn de volwassenen die dit project leiden wel te vertrouwen?

Borealis is niet alleen een spannende ‘pageturner’ (om het in goed Nederlands uit te drukken) maar het boek zet ook aan tot nadenken en discussiëren over klimaatverandering.Op de website van Nederland Leest Junior vind je een lesbrief met handleiding en presentatie om dit in de klas (groene) handen en voeten te geven. Ook los van deze campagne is duurzaamheid natuurlijk een actueel onderwerp dat veel kinderen aanspreekt. In het Jeugdjournaal komt Greta Thunberg geregeld voorbij. En in vrijwel elke Kidsweek is wel iets over het klimaat te lezen. Daarnaast is het een onderwerp dat goed te koppelen is aan de zaakvakken.

Duik eens de (school)bibliotheek in om op zoek te gaan naar informatieve boeken over dit onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan Palmen op de Noordpool van Marc ter Horst, waarover Bibliotheek Den Haag dit geweldige filmpje maakte. Een ander boek is Plasticsoep is troep van Annemarie van den Brink, waarbij een digibordles is gemaakt. Beide boeken zijn niet alleen leuk om te lezen, maar ook om te doen. Kinderen kunnen testen of ze zelf wel zo goed bezig zijn, krijgen tips, kunnen een quiz spelen en proefjes doen. Ook niet-lezers kun je hiermee enthousiast maken. Want veel kinderen die niet van verhalen houden (lezen om te beleven) houden wel van lezen om te weten. Daarbij is het fijne van veel non-fictieboeken ook nog eens dat je het boek niet per se van voor tot achter hoeft uit te lezen. Alleen een hoofdstuk of een interessant weetje lezen, levert al weet- en dus leesplezier op!

Linda Vogelesang, kinderboekenschrijfster en programmacoördinator bij Bibliotheek Gelderland-Zuid

PS: Is het klimaat alleen interessant voor groep 7 en 8? Natuurlijk niet! Met de prentenboekenserie Klimaatjes van Judith Koppens maak je dit onderwerp ook bespreekbaar in de onderbouw.

Er zijn nog geen reacties.