In de klas

Is er toekomst voor poëzie?

28 januari 2020

gekkegiebelgriep-betoverd-34-35pngOp het prikbord in mijn schrijfkamer hing jarenlang een kranten-cartoon, die afsloot met een tekening van een Neanderthaler die zei: ‘Poëzie is een elitair soort proza’. Ik kreeg het opgestuurd van een vriendin, die heel goed weet hoe graag ik gedichten lees en schrijf. Ik kon er de humor wel van inzien.

Waaraan denk jij bij poëzie? Zijn gedichten inderdaad elitair en misschien zelfs stoffig? Denk je bij poëzielezers aan grijze mannen in bedompte kamertjes? Een tikkeltje elitair en misschien ook wat stoffig? Vind jij poëzie passé?

Mag ik je dan vragen waar en wanneer jij zelf voor het laatst een gedicht las? Het kan goed zijn dat dat eerder vandaag op Facebook of Instagram was. Gedichten over liefde, verdriet of de actualiteit worden via sociale media namelijk veelvuldig gedeeld en geliked. De kans is ook groot dat je nog niet zo lang geleden een gedicht op een geboortekaartje of rouwkaart hebt gelezen. Bij blije of verdrietige gebeurtenissen helpen gedichten namelijk maar al te vaak precies dat te zeggen waarvoor je zelf de woorden (nog) niet kunt vinden. Niet moeilijk en stoffig, maar vooral krachtig en fijn.

Weet je wat ook fijn is aan gedichten? Ze zijn zo lekker kort! En juist daardoor is het leuk en gemakkelijk om er in de klas aandacht aan te besteden. Neem bijvoorbeeld de bundel Ik wou dat ik een vogel was die in november door het boekenpanel van De wereld draait door de hemel in werd geprezen, waardoor het boek al aan de vierde druk toe is. In deze bundel staan 366 natuurgedichten, voor elke dag van het jaar één, geschikt voor kinderen en volwassenen. Stel dat je elke schooldag zou beginnen met het lezen van het gedicht van die dag. Dat zou je nog geen minuut kosten. En wat voor mooie woorden en beelden zou je zo met je leerlingen kunnen delen!

Of neem de website Raadgedicht, een initiatief van schrijfster Rian Visser en het Poëziepaleis. Daarop staan gedichten (voor verschillende leeftijden) waarvan één woord ontbreekt. Hoe leuk is het om samen met je leerlingen te zoeken naar het ontbrekende woord? Als dat geen goede oefening voor creatief denken en taalonderwijs is!

Wil je meer, dan vind je volop initiatieven, zoals de poëzietiplijst van Hans en Monique Hagen, de poëzieposters en het tijdschrift Dichter. van Plint, de landelijke schrijfwedstrijd Kinderen en Poëzie (meedoen kan nog tot 10 februari!) en allerlei lesbrieven, zoals die van mijn eigen bundel Gekke giebelgriep.

Dat de Poëzieweek (van 30 januari tot en met 5 februari, lesbrieven kun je downloaden op de site) dit jaar als thema De toekomst is nu heeft, is dan ook geen grap. Poëzie is verre van passé! Zo lang je maar zorgt dat de aandacht voor gedichten niet versloft en verstoft.

Linda Vogelesang, kinderboekenschrijfster en programmacoördinator bij Bibliotheek Gelderland-Zuid

Er zijn nog geen reacties.