Schoolbibliotheek

Schermloze weken? Pak een tijdschrift!

25 juli 2018

Onze koning liet het de pers(fotografen) weten tijdens het jaarlijkse fotomoment voor de koninklijke zomervakantie: de familie hanteert voor de drie prinsessen (en zichzelf) schermloze weken. Dus geen mobiele telefoons, tablets of laptops. Lezen en spelletjes spelen staan wel op het programma. “En dat kan ook prima met een leuk tijdschrift”, zegt Annette Sluiter, redacteur tijdschriften en edutainment bij Uitgeverij Zwijsen.

Blijven lezen tijdens de lange zomervakantie is belangrijk voor je leerlingen, zeker voor beginnende lezers. Uit onderzoek blijkt dat kinderen vaak tot 2 AVI-niveaus terugvallen als ze niet dagelijks lezen, en dat is zonde. Een kwartier lezen per dag maakt al een groot verschil blijkt uit ander onderzoek.

Speelsheid en humor

Dat hoeven heus geen stapels dikke boeken te zijn, zegt Annette: “Je hoeft niet altijd een dik boek te pakken om te lezen, met een tijdschrift kun je óók echt lezen. Dat is voor sommige kinderen - die meer visueel ingesteld zijn – laagdrempeliger. Waar het om gaat is dát een kind leest, niet zozeer wát het leest. Met een tijdschrift bied je leerlingen op een andere manier leesoefening aan en zijn ze toch spelenderwijs lekker met lezen bezig.” De redacteur hoort van ouders vaak terug dat zij het vooral van belang vinden dat kinderen handelend en motorisch bezig zijn met de tijdschriften: knippen, plakken, puzzels maken en spelletjes spelen. Iets wat prima aansluit op schermloze weken. “Het echte ‘doen’ biedt een mooie tegenhanger voor al het digitale dat er is.”

Als redacteur tijdschriften, werkt Annette aan de bladen Rompompom (groep 1 & 2) en Maan roos vis (groep 3) van uitgeverij Zwijsen. De twee tijdschriften kenmerken zich door speelsheid en humor in zowel tekst en beeld: “Veel kinderen houden van een ‘zapperige’ opmaak. We pakken ook uit met beeld, dat werkt zeker goed voor kinderen die niet zo leesgierig zijn.”

Aansluitend op school

Rompompom en Maan roos vis worden in samenwerking met de methodemakers van uitgeverij Zwijsen gemaakt. Op die manier sluiten ze goed aan bij de methodes die op veel scholen worden gebruikt. “Maan roos vis sluit aan bij Veilig leren lezen, de methode die op 85% van de basisscholen wordt gebruikt om te leren lezen in groep 3. De opbouw van die methode zie je als leerkracht ook terug in het blad. Ook de kleuren van de omslagen zijn gekoppeld aan de kern-kleuren van Veilig leren lezen. Voor veel kinderen is dit herkenbaar”, aldus Annette.

Dat de tijdschriften leerzaam, maar vooral ook heel leuk zijn, merkt Annette aan de vele enthousiaste lezerspost die ze krijgen: “Kinderen sturen ons de mooiste kunstwerkjes, foto’s, kleurplaten en bedankjes. Daar doe je het uiteindelijk voor!”

Blijven lezen in de zomervakantie – Tips!

Om de zogenoemde zomerdip te voorkomen (het terugvallen in AVI-niveau doordat er een lange periode niet dagelijks op school gelezen wordt) kun je als leerkracht (en als ouder) heel veel doen!

Lezen betekent niet alleen maar dikke boeken meenemen in de vakantiekoffer. Denk ook eens aan moppenboeken, strips, versjesboeken, een vakantie-doeboek of dus een lekker tijdschrift.

  • Zorg voor een breed aanbod.

  • Denk aan tijdschriften met strips en interviews (Dolfje Weerwolfje, Donald Duck, Tina)

  • Tijdschriften met oefenmateriaal (Rompompom, Maan roos vis)

  • Tijdschriften met artikelen over specifieke onderwerpen: (National Geographic Junior)

  • En vergeet ook Ranger Report van het Wereldnatuurfonds en Samsam niet!

Er zijn nog geen reacties.