In de klas

Schrijver of tekenaar in de klas? Haal eruit wat erin zit!

8 mei 2017

Om te beginnen is het belangrijk om te bedenken wie er allemaal bij aanwezig zullen zijn en waarom. Wordt het een ouderavond voor de onderbouw, een boekenmiddag in groep 4, of een grotere bijeenkomst met meerdere groepen tegelijk? 

We hebben ook gratis extra materialen om in te zetten bij het bezoek van een schrijver of illustrator aan de klas. 

Kijk eens naar deze lesbrief.  Of download de checklist voor leerlingen zelf. Hier download je de checklist bij het bezoek van een illustrator in de groep. En je kunt ook de digiles met dit thema starten. 

Doorloop de volgende stappen om er een groot succes van te maken:

1. Begin op tijd

Auteurs en illustratoren zitten soms wel een half jaar vooruit volgeboekt! Beslis wie je wil uitnodigen en begin een paar weken voor het bezoek met de voorbereiding in de klas.

2. Bereid de klas voor

Vertel in de klas wie er op bezoek komt. Zoek informatie op over deze persoon, en de boeken die hij of zij op zijn naam heeft staan, of laat de kinderen dit doen. Als de kinderen al een van deze boeken in hun bezit hebben, dan kunnen ze dat laten signeren tijdens het bezoek.

3. Bereid ouders voor

Betrek de ouders, ook als het niet om een ouderavond gaat. Geef een brief mee en/of plaats een stukje in de schoolkrant om ouders erop te wijzen dat er een auteur of illustrator in de klas komt. Geef concrete boekentips en vraag ouders om het lezen thuis extra te stimuleren in de aanloop naar het bezoek. Geef ook aan of de kinderen een boek mee naar huis krijgen om te lezen ter voorbereiding op het bezoek.

4. Het programma

Vraag de auteur of illustrator hoe zijn programma eruit ziet. Vraag welke voorbereiding van jouw kant gewenst is: voor een tekenworkshop is het prettig als er een geschikte ruimte beschikbaar is, en eventueel materialen als de illustrator die niet zelf meeneemt. Voor een vraaggesprek met de klas is het prettig als je de vragen samen met de klas bedenkt. Laat de kinderen minimaal een boek van de auteur of illustrator lezen. Maar meer is natuurlijk altijd beter. Haal de boeken in de klas, of zorg dat de schoolbieb er voldoende in huis heeft ter voorbereiding op dit bezoek.

6. Praten over kinderboeken

Bespreek de gelezen boeken met de kinderen voorafgaand aan het bezoek, bij voorkeur aan de hand van leesbelevingsvragen.

7. Vragen aan de auteur/illustrator voorbereiden

Voorkom dat je leerlingen alleen maar vragen naar het lievelingsdier of – eten van de auteur/illustrator. Dit is informatie die online vaak wel te vinden is, en is niet zo interessant in het kader van leesbevordering. Om er echt een leesbevorderende activiteit van te maken zijn dit soort vragen beter:

• Hoe bent u op het idee gekomen voor personage X?
• Hoe komt u aan inspiratie?
• Hoe bepaalt u hoe een personage eruit komt te zien in de tekeningen?
• Wat is uw favoriete boek (van uzelf of van iemand anders) en waarom?
• Wat is uw favoriete schrijver of illustrator en waarom?

Kinderboekenauteur Rian Visser: ‘Het handigst is als de leerkracht met de klas van tevoren gezamenlijk een paar vragen bedenkt. Of een paar kinderen die écht een interessante vraag hebben de beurt geeft om deze te stellen. Soms zijn kinderen zo opgewonden over de vragen die ze bedacht hebben, dat ze niet naar elkaar kunnen luisteren en allemaal hetzelfde vragen. Ik heb ook meegemaakt dat alle vragen in een doos gedaan werden en dat ik daaruit mocht trekken. Dat veroorzaakte ook veel opwinding en niemand luisterde naar mijn antwoord.’

8. Andere voorbereidende activiteiten

Bekijk met de klas op het digibord filmpjes over hoe een boek wordt gemaakt, van idee tot het drukproces, of richt met de klas een tentoonstelling in over de auteur of illustrator in de schoolbieb.

9. Tijdens het bezoek: blijf erbij

Blijf erbij tijdens het bezoek. Zo kun je het bezoek goed nabespreken met de kinderen, en geef je het signaal af dat dit een belangrijke en vooral ook leuke activiteit is.

10. Nabespreken

Bespreek het bezoek na met de kinderen. Wat vonden ze ervan? Zouden zij ook wel auteur/illustrator willen worden?

11. Verwerken

Laat de kinderen een passende verwerkingsopdracht doen. Laat ze bijvoorbeeld allemaal een stukje schrijven over het bezoek en plaats een paar stukjes in de schoolkrant of plaatst ze allemaal, op de schoolwebsite. Vertel de kinderen dat je ook de auteur/illustrator een exemplaar van de schoolkrant of een linkje naar de website zult sturen en deel zijn of haar reactie weer met de klas. 

Er zijn nog geen reacties.